torsdag 19 februari 2009

Beroende av gifter

Jag kan konstatera att jag inte är en medveten konsument. NK publicerade en test om halten av tunga metaller i kaffe, bla nickel och bly. Jag hade faktiskt ingen tanke på att det skulle innehålla tungmetaller men tyvärr är det så.

Skillnaden på nickelhalten var från 12 mikrogram/gram i torr form till så mycket som 1700 mikrogram/gram. Den högre mängden innebär att när kaffet är bryggt så har det ca 80 mikrogram/liter. Gränsvärdet för dricksvattnet är 20 mikrogram/liter. Lite skrämmande, kaffet som hade höga värden är lågprismärken, så vi klarar oss på den fronten.

Problemet var att i artikeln som fanns det en slutkläm, det stod att vi ska trösta oss med att vi dricker mer kaffe än äter nötter som har ännu högre halter...... JAG äter nötter. SUCK. Däremot så har min kaffekonsumtion minskat från 6-7 koppar/dagen till knappt 2 koppar/dagen.

Det som däremot är riktigt härligt nu, är BLODAPELSINERNA, supersaftiga och goda. Och full av nyttiga C-vitaminerna. Att äta och njuta av blodapelsinerna är livskvalité och beroendeframkallande. Jag var tvungen att åka och köpa några till i gårkväll så att vi ska klara oss veckan ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar