söndag 1 februari 2009

Superenergisk

En riktigt energisk söndag.

Dagen började med att jag kunde konstatera att jag är inte så fullmoget vuxen som jag trodde. Jag har fått mens, det har jag inte haft sedan i oktober. Suck och stön....

Men trots bakslaget så var vi och joggade, det blev 3.4 km och ca 23 minuter. Jag var lite för lite klädd eftersom jag trodde det var varmare än det var. Solen sken och termometern visade på -4,7 grader, men verkligheten var närmare 8-9 grader. Så trots att jag svettades när jag kom hem så var jag rätt så frusen också.

Efter en dusch och att jag satt igång degen för matbröd, var det dags för att sammanställa försäljningen av huset, så att vi vet vad vi ska betala i skatt. Tyvärr inser jag att jag saknar en hel del kvitton på sånt vi borde ha kunnat använda. Men eftersom de är på rymmen så kan vi inte använda alla avdrag som vi borde kunna ha gjort. Men sånt är livet.

Matbrödet är en historia för sig. Jag brukar ofta baka enligt huvudet och inte följa recept helt och hållet. En del av mina bröd blir små och förkrympta men goda. Den här gången hade jag tänkt baka enligt recept och försöka få till ett riktigt bra bröd som jag vet att jag kan göra. Men när jag väl börjat inser jag att receptet måste vara fel. Det var mer vätska än vad det var mjöl, så jag fick gå på känn för att få ihop en riktig bröddeg. Brödet blev riktigt bra, det har riktigt häftigt lingonsmak. Det är en halv liter lingonsylt i brödet.

Kvällens middag; laxlåda, en enkel klassiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar