måndag 2 februari 2009

Tenntrådsflätning

Att fläta smycken i tenntråd har blivit mycket populärt igen. En skillnad mot det tidigare traditionella hantverket är att det även flätas in pärlor i smycket. Vidare så är det inte alltid som det sys fast läder på undersidan.

Här kommer en beskrivning på ett enkelt armband med 6 tenntrådar i en trefläta. Jag har använd 0,30 mm tenntråd och 3 mm swarovski bicone.

Börja med att klippa 3 st 50 cm långa tenntrådar, böj dom på mitten och sätt fast dom i det spänne som ska användas till låset. Sedan trär du på alla pärlor, ca 15 pärlor per tråd. Längst ner har jag satt små pärlstoppare, de är helt fenomenala.

Själva flätningen är en vanlig trefläta. Tråden används dubbel. Pärlorna sätts hela tiden på den yttersta tråden innan man flätar in trådarna igen.

För att få så jämn fläta som möjligt så håller jag hela tiden väldigt högt upp för att kunna styra trådarna bättre.

Slutligen trär jag på ändhylsan igen. Här har jag använt en silverhylsa som fungerar som en klämpärla. I den monterar jag sedan en liten ring och ett magnetlås.

Här är slutresultatet.

2 kommentarer:

  1. Hej Lena

    Mycket vackert armband. Har blivit väldigt intresserad av att göra några smycken. Älskar att hålla på med händerna.

    Mvh/Caroline Sjöstedt

    SvaraRadera
  2. Please can you translate it into English. I would so appreicate it - info@blushd.co.za

    SvaraRadera