onsdag 18 februari 2009

Veckans mat

Min tanke när jag började var att jag dagligen skullen flika in dagens mat. Eftersom jag inte gjort det borde vi ha börjat svälta nu. Sanningen är tyvärr att det ramlat bort lite så idag blir det veckans matsedel istället. Jag skapar veckomenyer och vi följer det riktigt bra.

Den här veckan
  • Mån: Chicken curry med färgat ris, ett gammalt "pärm"-recept som jag funderar på varför vi sparat det. Men vi hade alla ingredienser hemma och det var inte dåligt med tanke på hur tomt det var i skåpen. Men det behöver modifieras. Det är en kycklinggryta kryddad med mango chutney och ris färgat med gurkmeja.
  • Tis: Spaghetti och köttfärssås.
  • Ons: Fisksoppa med saffranskräm. När jag valde den här soppan var det mer för att få ytterligare en lunchsoppa att välja på. När jag läste receptet insåg jag att den var så mycket mer än så. Vi får se när vi smakat den, men det påminner om en fransk bouillebaisse med torsk, lax, räkor och kräftstjärtar. Jag riktigt ser fram emot att få smaka den.
  • Tor: Eftersom jag trodde att jag skulle ha silverlerakurs här så stod det rester på listan. Vi får se vad jag hittar på.
  • Fre: Parmesankyckling, recept från bloggen "veckansmiddag" kompletterat med råstekt tärnad potatis samt ett gott vin som Tommy får fixa.
  • Lör: Munskänkarnas årsmöte med efterföljande vinprovning och middag. Brukar vara suveränt.
  • Sön: En riktig klassiker som jag inte gjort på många år, men som jag tycker är riktigt gott. Kålpudding.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar