söndag 22 februari 2009

Veckans middagar

Jag ska försöka att samordna veckans mat till en gång i veckan, i samband med att jag gör menyn med andra ord. Kommentarer till middagarna kan komma senare under veckan om något inte blev enligt plan eller om jag tycker att det är värt ytterligare kommentarer.

  • Mån: Färsk pasta med lax, fetaost och oliver. Snabblagad och enkel. (ICA)
  • Tis: Ingefärskorv med couscous, ett recept i min pärm som var på baksidan av det jag egentligen sparat. Men det lät riktigt fräscht så det får en liten chans.
Ingredienser (4 port) ;
500 gr mager korv
1 syrligt äpple
1 msk margarin att steka i
1 pressad vitlöksklyfta
2 hackade paprikor, gärna olika färg
1/2 dl chilisås
1 grönsaksbuljongstärning
2,5 dl vatten
2 tsk riven färsk ingefära

Tillagas genom att först steka korven lite med vitlöken, lägg i resten och koka ihop, servera med couscous.

  • Ons: Lasagnegratäng med squash och kassler. (Allt om mat) Ser god ut vi.
  • Tor: rester från veckan eftersom jag har kvällskurs på Pearlshop i smycketillverkning
  • Fre: Stekt kyckling med mangosalsa och röda bönor. Ett av mina pärmrecept. Snabb, enkelt, fräscht, nyttigt och gott.
  • Lör: karibiskt köttspett med wokade färska frukter. En liten utmaning eftersom jag inte har receptet mer än lite vagt i huvudet. Jag har hittat recept på kyckling och laxspett men det vill jag inte ha eftersom vi äter det under veckan. Eftersom jag vill ha färsk frukt så blir det ändå inte förrän på lördag vi handlar så jag har lite tid på mig att fundera. På lördag kommer också mina småtroll på besök. Cornelia är både mjölk och äggallergiker så man får tänka till lite.
  • Sön: Ugnsstekt kyckling med klyftpotatis. Jag har börjat som smått att göra helstekta kycklingar, de blir så mycket saftigare om de steks i en stekpåse.
  • Veckans soppa: Lättlagad köttfärssoppa. (Tasteline). Jag har tänkt börja göra en soppa per vecka så att jag kan frysa in till kommade luncher. Då har jag alltid lite att välja på. För tillfället har jag tre olika soppor i frysen, bönsoppa med kyckling, fisksoppa med saffranskräm och en broccolisoppa. Det är jättebra att ha det i frysen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar